| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ראשית כל, רציתי להביע את הערכתי לכל מי שעמל על הכתבה. משמח במיוחד היחס
האובייקטיבי ( והרגוע ) לנושא. יחד עם זאת, אני מרגיש צורך להעיר מס' הערות
שעשויות לשפוך אור נוסף. גם אני לא מומחה, אך בהחלט מתעניין. אם יש דברים
בכתבה שלא התייחסתי – זה אומר שבגדול אני מסכים ורציתי לחסוך בכתיבה .
בעניין EV1 והמצברים רציתי רק להוסיף, כי עד לא מזמן כולם, כולל EV1 השתמשו
במצברי חומצה שגורמים לזיהום הסביבה. נכון להיום, יש כבר טכנולוגיה של סוללות
ניקל הניתנת למחזור. משנת 2003 המצבר בטויוטה פריוס הוא מניקל. סוללות ליתיום
בקרוב ויש ויכוח, האם זה יקרה ב-2008 או ב-2009 .
ציטוט :
ומה מחדש לנו שי אגסי? האמת היא שזה לא לגמרי ברור, מפני שמסיבותיו שלו אגסי
חושף בשלב הזה רק את מה שהוא רוצה לחשוף, וכמה מנציגינו בכנסת ובממשלה
מסייעים לו – לא ברור מדוע – להסתיר דברים מהציבור. הטענה החזקה ביותר של
אגסי, שנכונה בכל מאת האחוזים, היא שכדי לקדם שימוש במכוניות חשמליות חייבים
לצאת ממעגל הביצה והתרנגולת שהפיל, למשל, את רעיון הנעת מכוניות באמצעות גז .
סוף ציטוט .
בהולנד, טורקיה, פולין ובקרוב גם סין והודו – יש מלא מכוניות המונעות בגז. מי הרג
את הרעיון בישראל ? שאלה דומה לזו של מי הרג את ה -EV באמריקה ...
ציטוט :
ברור לחלוטין שאף אחד לא ירכוש מכונית חשמלית אם הוא לא יוכל להשתמש בה ,
וכדי להשתמש בה הוא צריך תשתית מתאימה שכוללת "נקודות חשמול" שיאפשרו לו
טווח נסיעה יעיל. מצד שני, לאף אחד לא משתלם להשקיע בתשתית חשמול אם
התעשייה לא מייצרת מכוניות חשמליות ואם אין להן ביקוש – כך שהדרך היחידה
לשבור את המעגל הזה היא להקים תשתית מתאימה ולהמתין לבוא המכוניות
החשמליות .
סוף ציטוט
בשלב הראשון – אלה הגרים בבתים צמודי קרקע ( ומן הסתם גם בעלי אמצעים )
היכולים להטעין את האוטו בבית ירכשו את המכוניות כרכב שני. וגם ציי רכב שייטענו
במקום העבודה. ואז העסק יתפתח. ברור שזה יקרה מספר שנים .
ציטוט :
יחד עם זאת צריך לזכור שהמיסוי על דלק מהווה חלק מתקציב המדינה, ואם המדינה
תוותר על המיסוי הזה, היא תיאלץ לקצץ בתקציבי החינוך, הבריאות והרווחה, למשל .
סוף ציטוט
חבל שהכתב נסחף לפופוליזם זול. המסים שאני משלם – אלה כספים המתגלגלים
בתוך המדינה. לעומת זאת, כדי לרכוש נפט – המדינה מוציאה מט"ח – אותו היא
צריכה להשיג איפשהו. בנק ישראל מדפיס שקלים ולא מט"ח. את מעגל הקסמים הזה
צריך לשבור. "נערי האוצר" מבינים זאת ומוכנים לשתף פעולה. זו גם הסיבה , מדוע
מכוניות היברידיות נהנות מהנחה במס. הפטור \ הנחה ממס דרושים רק בשלב
הראשון. במקביל – אני בעד העלאת מיסוי על מוצרי נפט, רק שצריך לזכור: נפט
ומוצריו הם חלק מעלות כל מוצר. מחירי הדלקים יעלו – גם לחם יעלה, גם ביצים וגם
חלב ...
ציטוט
אבל עוד אין מכוניות חשמליות! נכון, וזו בעיה לא פשוטה. תעשיית הרכב, מהרבה
מאוד סיבות, לא תיכנס לייצור סדרתי של כמות גדולה של מכוניות חשמליות, ונכון
לרגע זה, גם אם היתה קיימת תשתית מוכנה לשימוש, אין "מאזדה 3 חשמלית" או כל
כלי רכב אחר שמציע תחרות סבירה ל"מכונית הלאומית שלנו".ייצור מוגבל של אלפי
מכוניות חשמליות ייתכן במקומות שונים בעולם, אבל לפני שניתן יהיה לייבא מכוניות
כאלה לישראל, יחלפו לכל הפחות 3-6 שנים. מבחינה זו, די מגוחכת הטענה שהועלתה
בשבוע שעבר, שלפיה בתוך כמה שנים יהיו בארץ מיליון מכוניות חשמליות .
סוף ציטוט
יש מכוניות חשמליות, די להיכנס לאתר www.zapworld.com ויש גם עשרות
דגמי קונספט, כולל בתמונה לכתבה. אגב , כולם מדברים על לייצר מכוניות כאלה כאן ,
לא לייבא. אך אם מדברים על ייבוא – כבר היום אפשר לייבא, אך כמובן צודק הכתב
שמיליון EV תוך כמה שנים הוא מספר הזוי.
ציטוט :
אבל אין טוב בלי רע, נכון? ודאי, ובעיקר מפני שמכונית חשמלית לא באמת פותרת
דבר, למעט, כאמור, הערך הבריאותי לתושבי הערים. כדי "לחשמל" מכונית חשמלית
צריך קודם כל חשמל, ואת החשמל הזה צריך לייצר איפשהו. רוב רובו המכריע של
החשמל במדינת ישראל מופק בתחנות כוח מיושנות, עלח ידי הבערת מזוט, שהוא
תוצר זיקוק של נפט, ופחם שנכרה במכרות. פחם אמנם נרכש ממדינות ידידותיות, אבל
ההבערה שלו ושל מזוט יוצרת לא פחות זיהום אוויר מכפי שיוצרות מכוניות נוסעים .
אז כל הסיפור בכלל לא מציל את כדור הארץ שלנו? למעשה, לא. נכון אמנם שצריך
להשקיע בטכנולוגיות עתידיות, מפני שבסופו של דבר אפשר יהיה לייצר חשמל
ממקורות נקיים, אבל בל נשכח שגם ייצור המצברים וגם המיחזור שלהם בתום חייהם ,
כרוכים בתהליכים שמזהמים את הסביבה.סוף ציטוט
EV לא יפתרו את הבעיות, אבל בהחלט יצמצמו אותן. אם היום כל ילד חמישי בגוש דן
חולה במחלות דרכי נשימה, כאשר הגורם העיקרי הוא פליטות רכבים, בפרט רכבי דיזל
– אם נגרום לכך שהאחוז ירד פי 4 לא עשינו טוב ? ועכשיו מידע שאני נאלץ להעתיק
מטוקבק לטוקבק : גם אם תחנות הכוח יופעלו באמצעות מזוט – עדיפה פליטן על
פליטת כלי רכב וארחיב בשמחה לכל המעוניין. הפעלה של תחנות כח באמצעות פחם
במקום מזוט מצמצמת זיהום פי 2. הפעלה באמצעות גז טבעי מצמצמת זיהום פי 4
לעומת פחם ( על מה קיבל השר גדעון עזרא את אות יקיר הסביבה ? – על הסבת
תחנת רידינג לשימוש בגז ) – ובעתיד כמובן רוח + חשמל. נכון להיום בישראל רוב
תחנות הכח מופעלות בגז, מיעוטן בפחם ויש מלאי של מזוט לעת חירום .
לגבי מצברים – אני חוזר וטוען – סוללות ניקל ניתנות למחזור. בארה"ב דילרים של
טויוטה מזכים ב-200$ בעת החלפת מצבר והישנים הולכים למפעל בסין .
ציטוט:ומה האינטרס של תעשיית הרכב? למכונית חשמלית יש כמה יתרונות גדולים
על פני מכונית קונבנציונלית בתחום התחזוקה. למשל, מנוע חשמלי זול לייצור, והוא
לא זקוק לטיפולים שוטפים או לתחזוקה. במקרה הצורך פשוט מחליפים
אותו.המשמעות היא שאם מחר יוחלפו כל המכוניות במכוניות חשמליות, אפשר יהיה
לסגור את רוב המוסכים בישראל, לצמצם באופן דרמטי, כמעט מוחלט, את צריכת
השמנים לרכב, ולשכוח מן האומנויות הוותיקות של טיפול במערכות הזרקת דלק או
של "שיפוץ מנועים". בעולם של מכוניות חשמליות ישרדו רק בעלי מוסכי פחחות ,
זגגים לרכב וצמיגאים, והמפסידים הגדולים יהיו ספקי החלפים למנועים וספקי
השמנים .
סוף ציטוט
שכחנו לציין את היבואנים ... כל אוטו המיוצר בארץ ולא משנה מה סוג ההנעה, פוגע
בכיסם של יבואנים. באשר לאינטרס של אגסי - הרי הוא יכול לפתוח מפעל בסין.
עצם העובדה שהוא רוצה לעשות זאת בישראל גורמת לי להעריץ את האיש. שותפות
עם משפחת עופר ? אני בעד שאנשי עסקים ישקיעו בעסקים שישפרו את איכות
הסביבה. חבל שעמותת אומ"ץ חוברת לאינטרסנטים הגורמים נזק למדינה ...
אכן הדיון החסוי – הוא בעוכריו של אגסי, אבל אני חוזר ומציין בי בעוד כמה ימים
ניתן יהיה לעיין בפרוטוקול באתר הכנסת .
ציטוט :
תעשיית הרכב מפתחת כיום 3 סוגים שונים של פתרונות הנעה אלטרנטיבית למנועי
בנזין. בטווח המיידי רוב הדגמים ה"ירוקים" הם מכוניות היברידיות או מכוניות
שיכולות לעשות שימוש בדלקים סינתטיים, ובכל מקרה, מדובר בפתרון ביניים חלקי
בלבד.במכונית היברידית יש מנוע בעירה פנימית קטן יחסית, ולכן גם חסכוני בדלק
ומזהם פחות, שמשולב במנוע חשמלי שמסייע לו בתאוצות. כל האנרגיה החשמלית
שמשמשת את המנוע החשמלי מופקת על ידי מנוע הבעירה הפנימית ועל ידי מערכת
הבלמים.דלקים סינתטיים, נכון להיום, מיוצרים ברובם מצמחים שמשמשים לתעשיית
המזון, לכן הם מצמצמים מעט את התלות בנפט, אבל מעלים את מחירי המזון
ומגבירים את הרעב בעולם. שני הפתרונות האלה עדיין מייצרים זיהום אוויר .
סוף ציטוט
אכן רכב היברידי הוא פתרון זמני ( מישהו אמר שלעתים הזמני הוא הקבוע ?). עם
הזמן הרכיב של בנזין ( או דיזל ) ילך ויצטמצם ורכיב החשמל יגדל. ברור שהיבריד אינו
פתרון ירוק, אלא שהשיקול הוא כלכלי. לפי החשבון שלי – השקעה בפריוס מחזירה
את עצמה בקילומטר ה-200,000 . בנקודה של דלקים צמחיים ( ולא סינטטיים ! )
הכותב שוב נסחף לפופוליזם של הגברת הרעב בעולם. אם יש משהו שמעלה את מחירי
המזון – אלה קודם כל מחירי הנפט. שום סיוע כלכלי לא יעזור לרעבים בסודן
וסומליה, אם 90% מן המזון נגנב בדרך ! רוב התירס המגודל בארה"ב אינו ראוי למאכל
אדם. עד לא מזמן החקלאות בגרמניה \ צרפת לא הייתה כדאית והיום המצב שונה
בזכות הביו-דלקים ! אבל אכן יש בעיות ודלקים צמחיים הם פתרון זמני בלבד .
בשורה תחתונה המאמר הוא טוב ומועיל וכל הכבוד לגיל מלמד על העבודה ובואו נחזק
ידיים לשי אגסי – תיאודור הרצל של המאה ה-21 .
בברכה ,
אמיל
No comments:
Post a Comment