Thursday, July 26, 2007

The "Friends" and the "Enemies" of Israel Beytenu ח"כים מאופוזיציה מטרפדים רפורמה בשטית הממשל


הקדמה :

 

תראו בבקשה, גולשים נכבדים, איך ח"כים של הליכוד ושל האיחוד הלאומי עשו יד אחת עם העבודה + מר"צ + אגודה ( 2 האחרונות יחליפו בקלות את ישראל ביתנו בקואליציה ובכסף אולמרט לא יחסוך - ראה את 5% תוספת לשכר במגזר הציבורי ) - כל המפלגות הללו הכשילו ( בינתיים ) את הרפורמה בשלטון שהיא אחד משלושת ה"פילים" איתם הלכה ישראל ביתנו לבוחר.

 

להזכיר - שלושת הפילים הללו הם:1. הבעיה הדמוגרפית 2. מלחמה בפשע 3. שינוי שיטת המשטר בישראל

 

והנה בא הליכוד בדמותו של ח"כ סער ופוגע אישית בח"כ טרטמן (ראה שוב את הפרוטוקול )ולהזכיר למבקרי ישראל ביתנו, לח"כ סער ואחרים : בהצבעה על חוק להארכת חופשת הלידה של ח"כ סער + ח"כ יחימוביץ' ישראל ביתנו לא הצביעה נגד מתוך איזה פרינציפ ! לא לחינם צבעתי את קטעי הפרוטוקול

 

=====================================================================

 

 

בקשות חברי הכנסת להקדמת הדיון בהצעות חוק לפני הקריאה הטרומית:  
א. הצעת חוק יסוד:   הממשלה (הפרדת רשויות ומשטר נשיאותי) (פ/2806/17),

הצעת חבר הכנסת דוד רותם

היו"ר יעקב מרגי:  
הנושא הבא על סדר-היום:   בקשות חברי הכנסת להקדמת הדיון בהצעות חוק לפני הקריאה הטרומית:   הצעת חוק יסוד:   הממשלה (הפרדת רשויות ומשטר נשיאותי) (פ/2806/17), הצעת חבר הכנסת דוד רותם.

דוד רותם:  
מחר תעלה לדיון הצעת חוק של חברת הכנסת טרטמן בנושא הזה בדיוק. התברר שבהצעת החוק נפלו כמה פגמים טכניים.

גדעון סער:  
מהותיים, לא טכניים.

דוד רותם:  
טכניים לחלוטין. באתי בהצעת החוק שלי כדי לתקן אותם, כדי שהחוק הזה יהיה מושלם. אני יודע שיש פה הרבה חברים שמתנגדים לחוק. הצעת החוק היתה של השר ליברמן ועברה לחברת הכנסת טרטמן. השאלה היא למה שהכנסת תדון פעמיים באותה הצעת חוק. זה ההיגיון שבדבר, זו הדחיפות שבדבר.

היו"ר יעקב מרגי:  
חבר הכנסת גדעון סער, בבקשה.

גדעון סער:  
אדוני היושב-ראש, אני מודה שאומנם גם אני פתוח ללמוד, אבל פעם ראשונה שזכור לי, שכנימוק לבקשה לפטור מחובת הנחה נאמר שיש פגמים טכניים בהצעה אחרת. נדמה לי שגם אם יחטטו בפרוטוקולים של ועדת הכנסת לדורותיה, לא ימצאו נימוק כל כך מקורי.
נניח שיש להזיה של ישראל ביתנו על משטר נשיאותי רוב בכנסת, מה שלפי דעתי אין, ונניח שיהיה רוב להצעה של חברת הכנסת טרטמן מחר במליאה, אז אם יש בה כמה פגמים טכניים, יתקנו את זה בוועדת החוקה, חוק ומשפט, לקראת הקריאה הראשונה. אני מכיר עוד כמה הצעות חוק שהן מוגשות לקריאה טרומית והן עדיין לא מושלמות, ותוך כדי הליכי החקיקה הן הופכות למושלמות.

היו"ר יעקב מרגי:  
כמה פעמים אישרנו פה פטורים לחברי כנסת של הצעות חוק בלי פגמים, אלא בגלל שיש הצעה זהה?

גדעון סער:  
קמנו ביום ראשון בבוקר, קראנו באחד מהעיתונים והבנו שיש דחיפות עליונה להעביר השבוע את ההצעה למשטר נשיאותי, לפני שיוצאים לפגרה. פשוט דבר שאי-אפשר בלעדיו. ההצעה הזאת היתה אמורה להיות מוצבעת בתחילת מושב החורף. פתאום מישהו החליט שהיא חייבת לעבור בקריאה טרומית השבוע. יש גבול. אני מציע לך לבדוק מה היה בוועדה הזאת בקדנציה הזאת כאשר הביאו הצעות אחרות ודומות בנושאים ממשליים, בנושא של חוקי יסוד. גם בהצעות שתמכתי בהן, התנגדתי לפטור מחובת הנחה לחוקים בנושא של חוקי יסוד. משנים שיטת ממשל ונותנים לזה פטור מחובת הנחה. אם הצעת החוק תעבור במליאה, ואני מקווה שהיא לא תעבור, וזה לגיטימי שחברת הכנסת טרטמן ומי שתומך בעמדה הזאת יעשה את המרב כדי שהיא תעבור, אז היא תעבור, יעשו על זה מודיפיקציות. אגב, הנושא משטר נשיאותי לא מוזכר בהצעת החוק של טרטמן, שם מדובר על שני פתקים.

היו"ר יעקב מרגי:  
הכותרת לא מתאימה לתוכן, אני מסכים אתך.

גדעון סער:  
אני לא מבקר, זו הצעה לגיטימית, לדעתי מוטעית. לבוא עם הצעה נפרדת כדי לתקן פגמים טכניים בהצעה המקורית, לדעתי זה דבר שאסור לתת לו יד. אנחנו פה צריכים להעביר מסר שלא יהיה משטר נשיאותי במדינת ישראל, כי הוא לא יהיה.

היו"ר יעקב מרגי:  
בהצעת החוק של חבר הכנסת דוד רותם יש סעיף שמבטל את חוק יסוד:   הנשיא.
חברת הכנסת טרטמן, בבקשה.

אסתרינה טרטמן:  
אדוני היושב-ראש, אני מבינה את רחשי לבותיהם של אי-אלו מהיושבים סביב השולחן הזה, או לפחות אחד שבולט במיוחד, שכאשר לא הוא במרכז הבמה אז יש פה בעיה אישית ואז תוקפים מכל הכיוונים. אבל אני רוצה להזכיר גם לאדוני היושב-ראש, שהוא היה חבר בשולחן העגול שבו השתתפו 10 סיעות מתוך 12 סיעות הבית. כל המטרה של השולחן העגול היתה על בסיס אותה הצעת חוק שישראל ביתנו הגישה. אני מודה שלא אני הייתי זו שניסחה את ההצעה. היא הוגשה בזמנו וגם הצגנו אותה סביב השולחן העגול כנושא שמעלים אותו לסדר-היום מבלי להיכנס לפרטים במהות של הצעת החוק, כי היה ברור שהנושא הזה יעבור תהליך פרטני, מדויק, נקודתי לניסוח החוק.
אדוני היושב-ראש, הצעת החוק שהועברה לידיי הונחה, השלימה את ימיה ועולה לסדר-היום כחוק וכדין בבית הזה ביום רביעי הקרוב. נכנסו כמה תיקונים ברוח הדברים שהוסכמו על רוב סיעות הבית, כולל סיעתו של חבר הכנסת סער וחלק מאנשיו. יש פה ביטוי לתיקון.

גדעון סער:  
איזה שטויות.

אסתרינה טרטמן:  
אני מבקשת להתנסח כראוי, כפי שחוקי הבית מחייבים.

גדעון סער:  
את מדברת שטויות, מה לעשות. לא היה דבר כזה. היא ממציאה, ולדעתי זו לא הפעם הראשונה שהיא ממציאה.

אסתרינה טרטמן:  
גם נציגי הליכוד ישבו סביב השולחן העגול, בניגוד לדעתו האישית של חבר הכנסת סער.

גדעון סער:  
ניפגש במליאה מחר.

אסתרינה טרטמן:  
כל הבקשה שלנו כאן היא לא לדון פעמיים באותה הצעה.

יולי-יואל אדלשטיין:  
אם לא נצביע, לא נגיע ל-60 שנה למדינת ישראל עם משטר נשיאותי. זו דחיפות.



היו"ר יעקב מרגי:  
אנחנו עוברים להצבעה.

רוברט אילטוב:  
אני רוצה הצבעה שמית.

היו"ר יעקב מרגי:  
מי בעד בקשתו לפטור מחובת הנחה של חבר הכנסת דוד רותם? עבדכם הנאמן יעקב מרגי בעד. דוד טל.

דוד טל:  בעד.

היו"ר יעקב מרגי:  
מגלי והבה.

מגלי והבה:  בעד.

היו"ר יעקב מרגי:  
יואל חסון, אינו נמצא. מחליף אותו מיכאל נודלמן.

מיכאל נודלמן:  בעד.

היו"ר יעקב מרגי:  
שי חרמש.

שי חרמש:  בעד.

היו"ר יעקב מרגי:  
שלי יחימוביץ.

שלי יחימוביץ:   נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
קולט אביטל.

קולט אביטל:   נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
יורם מרציאנו, אינו נוכח. מחליף אותו אופיר פינס.

אופיר פינס-פז:   נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
נאדיה חילו.

נאדיה חילו:  נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
דוד אזולאי.

דוד אזולאי:  בעד.

היו"ר יעקב מרגי:  
נסים זאב.

נסים זאב:  בעד.

היו"ר יעקב מרגי:  
משה שרוני.

משה שרוני:  נמנע.

היו"ר יעקב מרגי:  
יצחק גלנטי.

אלחנן גלזר:  
אני מחליף אותו, נמנע.

היו"ר יעקב מרגי:  
מאיר פרוש.

מאיר פרוש:  נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
גדעון סער.

גדעון סער:  נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
ראובן ריבלין.

ראובן ריבלין:  נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
יולי אדלשטיין.

יולי-יואל אדלשטיין:  נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
אסתרינה טרטמן.

אסתרינה טרטמן:  בעד.

היו"ר יעקב מרגי:  
רוברט אילטוב.

רוברט אילטוב:  בעד.

היו"ר יעקב מרגי:  
אורי אריאל.

אורי אריאל:  נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
אליהו גבאי.

אליהו גבאי:  נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
זהבה גלאון.

זהבה גלאון:  נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
אחמד טיבי.

אחמד טיבי:  נגד.

היו"ר יעקב מרגי:  
מוחמד ברכה, אינו נוכח.



12 הצביעו נגד,  9 הצביעו בעד, שני נמנעים. אי לכך בקשת הפטור לא אושרה.

כתובות אינטרנט נלוות:  
http://knesset.gov.il/protocols/data/html/knesset/2007-07-17.html







1 comment:

Emil , Jerusalem said...

הישיבה המאה-וארבעים-וחמש של הכנסת השבע-עשרה
יום רביעי, ג' באב התשס"ז (‎18 ביולי ‎2007)

ירושלים, הכנסת, שעה ‎11:08
הצעת חוק-יסוד: הממשלה (הפרדת רשויות ומשטר נשיאותי)
[הצעת חוק פ/‎1072]

(הצעת חברת הכנסת אסתרינה טרטמן)




היו"ר אמנון כהן:


הצעת חוק-יסוד: הממשלה (הפרדת רשויות ומשטר נשיאותי), של חברת הכנסת אסתרינה טרטרמן. ינמק חבר הכנסת דוד רותם.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


אדוני היושב-ראש, רבותי חברי הכנסת, הצעת החוק שאנחנו מביאים היום לפני הבית נועדה לפתור את אחת הבעיות הקשות בדמוקרטיה הישראלית של ימינו. בשבוע שעבר פרש מתפקידו מזכיר הממשלה ישראל מימון, שמתוקף תפקידו ישב בצומת מרכזי של ניהול המדינה. בריאיון שנתן הוא הסביר, בין השאר, כי את מדינת ישראל, במצבה כיום, אי-אפשר לנהל. זאת אמירה קשה ביותר, ואנחנו חייבים להתייחס אליה בכובד ראש.



השיטה הנוהגת אצלנו היא שיטה עתיקה, שכוננה למעשה בקונגרס הציוני הראשון, לפני יותר מ-‎100 שנה, והיא היום ייחודית למדינת ישראל. יש לשיטה זו גם יתרונות, משום שהיא מרחיבה את הנושא הייצוגי הכללי ומבטיחה ייצוג לרוב המגזרים במדינת ישראל. אנחנו סברנו מלכתחילה כי במצב הקיים כיום בישראל יש להעדיף את המשילות, היינו את היכולת לשלוט, על פני היציבות הרחבה, ועל כן הצענו בסעיף ‎37 לחוק המתקן כי אחוז החסימה יהיה ‎10%. אנחנו הצענו ‎10%, משום שאנחנו פחות מ-‎10% ולא רצינו שיהיה מי שיאמר שאנחנו דואגים לעצמנו - לכן אנחנו מעלים את אחוז החסימה גבוה מדי.



בימים האחרונים פנו אלי כמה מחברי הכנסת ואמרו לי שיש בהעלאה כל כך דרסטית של אחוז החסימה כדי לפגוע במפלגות קטנות, ומכיוון שאנחנו לא דואגים לעצמנו - אנחנו רוצים לדאוג למדינת ישראל ולעם ישראל ולתושבים בישראל, ומתוך רצון אמיתי וכן לדאוג לטובתה של המדינה - אני מודיע בזאת שאנחנו נוריד את סעיף ‎37, שמדבר על אחוז חסימה של ‎10%, ולא נעמוד עליו.



חברי הכנסת, בבחירות האחרונות הצביע העם בישראל ברגליו. רק ‎65% מכלל בעלי זכות הבחירה באו להצביע, ורבים לא הצביעו משום שלא אכפת להם; הם מרגישים אכזבה, הם מרגישים בגידה, ולא מעניין אותם מה קורה בבית הזה. הבית הזה הפך להיות בלתי רלוונטי. אנחנו מתנהגים כאותם שלושת הקופים שאינם רואים, אינם שומעים ואינם מדברים, ומתעלמים ממה שהעם רוצה.



גם ועדת-וינוגרד, בדוח הביניים שלה, התייחסה לחוסר המשילות במדינת ישראל וציינה שהיא רואה בו אסון. העם רוצה לראות שינוי עמוק במצב הקיים. הפכנו למדינה שיש בה הרבה פקידות וביורוקרטיה ומעט מדינה, במקום להיות הרבה מדינה שיש בה מעט פקידות ומעט ביורוקרטיה. אנחנו צריכים להפוך למדינה שהפרדת הרשויות בה אמיתית - שמערכת המשפט בה מנהלת את ענייניה ואינה מערכת משפט דומיננטית ומנהלת. הכנסת חלשה היום, ואנחנו צריכים לחזק אותה ולהפוך אותה לרלוונטית.



והגרוע מכול - העדר משילות ויציבות. בחוק הקיים ובמצב הקיים תקופת כהונה של שנתיים בממוצע לממשלה וקדנציה ממוצעת של שנה וחצי לשר גורמת לחוסר יציבות, לחוסר אפשרות לממש החלטות ולחוסר אפשרות לתכנן תוכניות ארוכות טווח ולהביאן לידי גמר. כך אין אפשרות לנהל מדינה, ואם נמשיך בדרך הזאת - - -




מנחם בן-ששון (קדימה):


אין אפשרות כי אתם - בהסכם. מי מעביר כך חוק-יסוד?




דוד רותם (ישראל ביתנו):


תודה לאדוני, יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט, על ההפרעה באמצע.



במצב הנוכחי אנחנו חייבים לאזן בין המשילות ובין היציגות, ואת דרך המלך המאזנת מציגה הצעת החוק שלפנינו. נכון, גם הצעת החוק הזאת אינה מושלמת. יש אפשרות לתקן בה דברים וצריך לתקן בה דברים מסוימים. אני עצמי סברתי שיש עוד כמה דברים שישכללו ויתקנו אותה, ולכן הגשתי הצעת חוק נוספת בנושא זה, ואתמול ביקשתי מוועדת הכנסת לפטור אותי מחובת הנחה. לצערי הרב, משיקולים פוליטיים, בקשתי נדחתה, אבל אין לי ספק שכאשר החוק הזה יגיע לדיון בוועדה - ואני סומך על חבר הכנסת בן-ששון, יושב-ראש ועדת החוקה, שהוא ידאג שהתיקונים הנדרשים יהיו - - -




מנחם בן-ששון (קדימה):


אדוני, אני משוחרר מכל מיני סיכומים. אני אומר לך באחריות שזה קשור להפרה בוטה של סיכום בקואליציה שלא להעלות את החוקים - - -




דוד רותם (ישראל ביתנו):


חבר הכנסת בן-ששון, אני מודיע לך: אתה יכול לראות את עצמך משוחרר מהסכמים, אבל שיהיה לך ברור שגם אחרים יהיו משוחררים מהסכמים. אל נא יאיים עלי, אדוני. אדוני צריך את ההסכמים האלה יותר מכולם, כי אחרת אדוני לא יכול להעביר אף חוק אחד בוועדה שלו.




מנחם בן-ששון (קדימה):


עובדה.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


רבותי, בואו נזכור את הכלל שלפיו האויב של המצוין הוא הטוב מאוד. נכון, אין כאן דבר שהוא מצוין, אבל אם נחכה למצוין לא יהיה לנו גם הטוב מאוד, והחוק הזה הוא טוב מאוד - הוא לא מצוין.



על-פי הצעת החוק ייבחר ראש המדינה בבחירות ישירות על-ידי כלל אזרחי המדינה, ותקופת כהונתו תוגבל; תקופת כהונתו תהיה תקופת הכהונה של הכנסת הנבחרת שאתה הוא נבחר. שר לא ימלא תפקיד של חבר הכנסת, כדי שיוכל למלא את תפקידו באופן מלא, אבל תימשך הבקרה על פעילותו בכנסת הזאת. העברת חוק התקציב לא תשמש עוד מסחטה. מקרה של אי-העברת התקציב עד תום שנת הכספים יביא לפיזור הכנסת ולבחירות חדשות. הצעת אי-אמון תחייב רוב גדול יותר, הן בהצעה והן בהצבעה. אנחנו נפסיק לבזבז שעות דיון של הבית הזה בהצעות אי-אמון שאין להן סיכוי מלכתחילה.



רבותי חברי הכנסת, מרבית המלומדים במדעי המדינה והמשפט כמו פרופסור דרור, פרופסור רובינשטיין, פרופסור רייכמן, קראו לא אחת לשינוי השיטה.




קולט אביטל (העבודה-מימד):


לא לזו.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


לזו בדיוק. יקרא אדוני קודם את המאמרים ואחר כך יאמר: לא לזו. בדיוק לזו. הם ציינו בצורה ברורה כי הפער בין הסכנות וההזדמנויות העומדות כיום ועתידות לעמוד בעתיד הקרוב מול מדינת ישראל בכל הנוגע למהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וכמדינת העם היהודי מחייבות אותנו לעבור לשלטון נשיאותי.



חברי הכנסת, בימים האחרונים שוחחו אתי רבים מחברי הכנסת, ואחד מחברי הכנסת בעלי הניסיון, שאני מאוד מעריך אותו כפרלמנטר בעל ידע וניסיון, הסביר לי כי בחוק הזה יש כדי לפגוע במפלגות הגדולות, כי הצבעה בשני פתקים גורמת לכך שאדם יוכל לבחור באמת את מי שהוא רוצה שיהיה ראש המדינה, אבל הוא מצביע למפלגה אחרת, וזה יפגע במפלגות הגדולות.



הגיע הזמן שנפסיק לדאוג למפלגות שלנו ונתחיל לדאוג לעם ולמדינה. חברי הכנסת של מפלגת העבודה לצערי לא נמצאים פה - מתן פה - פרופסור שלמה בן-עמי, שהיה שר, דיפלומט וחבר בממשלות ישראל - - -




חיים כץ (הליכוד):


חשבתי שיש הגבלת זמנים.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


עשר דקות עוד לא עברו.




חיים כץ (הליכוד):


מה אתה אומר?




דוד רותם (ישראל ביתנו):


אם כך, אני מסיים. חברי הכנסת, מי שיצביע נגד החוק הזה ייזכר בעם הזה כמי שדאג לעצמו, כמי שמסרב לשינוי, כמי שהוא פוליטיקאי אמיתי ואיננו מי שדואג לטובת המדינה. תודה.




היו"ר יצחק זיו:


תודה. כבוד שר המשפטים דניאל פרידמן ישיב, בבקשה.




שר המשפטים דניאל פרידמן:


אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, הצעת החוק מבקשת להחליף את חוק-יסוד: הממשלה בחוק יסוד חדש, אשר ינהיג משטר נשיאותי או משטר מעין-נשיאותי במדינת ישראל ויחזק את הפרדת הרשויות. עיקר השינויים בחוק-היסוד הם: ראש הממשלה הוא הרשות המבצעת של המדיניות ונבחר בבחירות ישירות; השרים ממונים על-ידי ראש הממשלה והם אינם חברי כנסת; הכנסת רשאית להעביר את ראש הממשלה מכהונתו ברוב של ‎80 מחבריה; סגן ראש הממשלה יחליף את ראש הממשלה; אחוז החסימה מועלה ל-‎10%, חוק-יסוד: נשיא המדינה יבוטל.



ועדת השרים לחקיקה החליטה להסכים להצעת חוק-היסוד בקריאה טרומית בתנאי שיוסכם עם המציע כי התקדמות הצעת החוק מעבר לקריאה הטרומית תותנה באישור הממשלה. החלטה זו משמעותה תמיכה בקיום דיון - -




היו"ר יצחק זיו:


אני יכול לבקש שקט באולם? תודה.




שר המשפטים דניאל פרידמן:


- - באפשרות לשינוי שיטת המשטר כאמצעי להגברת היציבות.




קריאות:


- - -




שר המשפטים דניאל פרידמן:


עם זאת, קיימות אי-הסכמות ביחס להיבטים שונים של ההצעה, ולכן נקבעה בהחלטה דרישה לאישור נוסף של הממשלה להתקדמות הליכי החקיקה. בד בבד עם החלטה זו החליטה הממשלה גם להסכים להעברה בקריאה טרומית של הצעת חוק-יסוד אחרת, של חבר הכנסת בן-ששון ואחרים, שעניינה תיקונים שונים, המיועדים - -




היו"ר יצחק זיו:


אני מבקש, חבר הכנסת בן-ששון.




שר המשפטים דניאל פרידמן:


- - להגביר את יציבות המשטר הפרלמנטרי. אני לא אפרט כרגע את כל היתרונות והחסרונות של המשטר הנשיאותי. כאמור, לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות משלה. השיטה הנוכחית נתקלת בקשיים לא מעטים.




היו"ר יצחק זיו:


לא נמשיך עד שלא ייפסקו כל הדיבורים כאן. אני מבקש מכולם לשבת במקומות ואת השיחות לנהל בחוץ. כבוד השר, בבקשה, אתה יכול להמשיך.




שר המשפטים דניאל פרידמן:


לנוכח חשיבות הנושא והצורך לקיים בו דיון יסודי ומעמיק, עמדת הקואליציה היא שיש להציע לחברי הכנסת חופש הצבעה, כך שכל אחד יצביע לפי שיקול דעתו, לפי מצפונו, בהתחשב בכל ההיבטים של הסוגיה, תודה.




היו"ר יצחק זיו:


תודה. אני מזמין את חבר הכנסת גדעון סער.




גדעון סער (הליכוד):


אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, ההצעה שלפנינו היא הצעה לא טובה, ולצערי, אין קשר בין הבעיות שתיאר חבר הכנסת רותם לבין מה שמגולם בהצעה הזו, כביכול כפתרון. החזרה לשיטת הצבעה של שני פתקים היא טעות קשה. לא בכדי היא בוטלה אחרי חמש שנים על-ידי הכנסת הזו ב-‎2001. הדבר הזה פורר את המערכת הפוליטית. נכנסנו לשיטה הזו - היו שתי מפלגות גדולות, עם ‎75 מנדטים; אחרי חמש שנים, כשיצאנו ממנה, הן הפכו להיות ‎42 מנדטים. כלומר הדבר הזה ריסק את המערכת הפוליטית ותרם לפרגמנטציה.



ההצעה שמונחת גם תרסק את המשטר הפרלמנטרי. ברגע שכפי שמוצע על-ידי המציעים רק ‎80 מחברי הכנסת יכולים להפיל ממשלה, אין שום משמעות לחיים בתוך הבית הזה. למעשה יכול להיות שלטון ברזל של מיעוט. המדינה שלנו, עם התרבות הפוליטית שלנו, לא יכולה ולא תוכל לתפקד כאשר מי שישלוט במדינה לא רק איבד את אמון הציבור אלא גם איבד את אמון הכנסת, ואני מציע לכם להרהר מה יקרה כאשר ממשלה תמשול עם תמיכה פרלמנטרית, למשל של ‎41 חברי כנסת? היא אולי תשרוד, היא לא תמשול. כלומר ההצעה הזו - דיבר חבר הכנסת רותם על משילות - היא הפגיעה הכי קשה שיכולה להיות במשילות.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


רוב המכובדים חושבים אחרת.




גדעון סער (הליכוד):


אני חייב לומר שגם קונסיסטנטיות לא מצאתי בהצעת החוק. כאשר אני קורא את סעיף ‎17 להצעת החוק, אני למד שיש עילות אשר בגינן ‎61 יכולים להפיל ממשלה בעוד הכלל הקבוע בסעיף ‎21 מדבר על ‎80 חברי כנסת. אינני יודע מה ההיגיון שהנחה את המציעים, אבל המציעים גם מציעים שאם הדבר הזה ייכשל, כפי שנכשלה בעבר השיטה של שני פתקים, לא נוכל לחזור בנו, מכיוון שהם קובעים בסעיף ‎36 להצעת החוק שלהם שריון של ההוראות, אשר שינוין בעתיד ידרוש רוב מיוחס, לעתים של ‎61, ואת ההוראה שמאפשרת להפיל ראש ממשלה רק ב-‎80 חברי כנסת ניתן יהיה לשנות רק ברוב של ‎80 חברי כנסת. שימו לב.



חברי הכנסת, לדעתי, הרוב הגדול בבית הזה תומך ברפורמות בשיטת הממשל. אנחנו גם העברנו רפורמות בשיטת הממשל וחלקן כבר נמצא בטיפול ועדת החוקה, אבל יש הבדל בין רפורמות בשיטת הממשל לבין שינוי מהיסוד של שיטת הממשל. זה מסוכן לדמוקרטיה, וההצעה הזאת היא הצעה מסוכנת לדמוקרטיה.



נוסף על כך, היה סיכום ברור בין סיעות הבית, ולכך הפנה אותי באדיבותו יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט. היה סיכום, ומכיר אותו גם יושב-ראש הקואליציה לשעבר, חבר הכנסת יצחקי, שנבחן את ההצעות השונות לרפורמות בשיטת הממשל באמצעות דיונים בוועדת החוקה, חוק ומשפט.




אסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו):


אל תשתמש בדברים - - -




דוד רותם (ישראל ביתנו):


תענה - - -




גדעון סער (הליכוד):


האם היושב-ראש מתכוון להגן עלי מפני ההתקפות של חברת הכנסת טרטמן?




היו"ר יצחק זיו:


אל תכריחו אותי להוציא אתכם.




גדעון סער (הליכוד):


אדוני היושב-ראש, כפי שאמרתי היה סיכום בין סיעות הבית, שלפיו מנהל יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט את הדיונים. עד כה הוא התמיד בהבטחתו שלא להביא את הדברים במקוטע, דהיינו פרקים-פרקים, אלא כמכלול. חלק מהדברים מקובלים עלינו, חלק אחר אינו מקובל עלינו, אבל שינוי חוקי יסוד בדרך הזאת הוא בלתי סביר. לבוא ולומר: בואו תנו לנו לעבור למשטר נשיאותי בקריאה טרומית ואחר כך נראה, זה ממש לעשות צחוק מהעבודה. לכן אני מציע לבית לדחות את הצעת החוק הזאת ואני מבקש לקיים בה הצבעה אישית.




היו"ר יצחק זיו:


תודה רבה. חבר הכנסת דוד רותם, בבקשה.




גדעון סער (הליכוד):


אני מוותר על הצבעה אישית, אדוני היושב-ראש.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


חברי הכנסת, האזנתי בקשב רב לדבריו של חבר הכנסת גדעון סער ושמעתי גם רחשים באולם. יש לנו, כנראה, קואליציה משונה. יש לנו קואליציה של ימין ומפלגת העבודה, שמתנגדת לשינוי בשיטות המשטר.




בנימין אלון (האיחוד הלאומי - מפד"ל):


הקואליציה שאתם תומכים בה יותר טובה?




דוד רותם (ישראל ביתנו):


נוח להם במצב הקיים, שבו אפשר לבזבז את זמנה של הכנסת, להוריד את רמתה של הכנסת, להוריד את הוויכוח לוויכוחי סרק.






ראובן ריבלין (הליכוד):


חבר הכנסת רותם, אני רוצה לדעת, בין ימין לשמאל, איפה אתה.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


החוק הזה הוא חוק שיש בו כדי לתקן את חוליי המשטר.




רן כהן (מרצ):


החוק הזה הוא מחלה בפני עצמה.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


החוק הזה הוא מחלה בפני עצמה. אם כך, אנחנו מבינים שגם אתה שייך לקואליציה. זה בסדר.




רן כהן (מרצ):


אני נגד החוק.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


אתה שייך לקואליציית המתנגדים, זה בסדר. אנחנו נדע מיהן הקואליציות של המתנגדים.




חיים כץ (הליכוד):


למה, אתה מאיים עלינו?




דוד רותם (ישראל ביתנו):


אני לא מאיים על אף אחד, אני רק אומר שחשוב שנדע מי ומי ההולכים.




חיים כץ (הליכוד):


אתה מאיים עלינו? נו, באמת.




דוד רותם (ישראל ביתנו):


על זה נאמר כבר מזמן, חברי חברי האיחוד הלאומי - מפד"ל, נקיי הדעת שבירושלים לא היו יושבים לסעודה אלא אם כן היו יודעים עם מי הם יושבים. תודה רבה.




גלעד ארדן (הליכוד):


אתם לא מתביישים להעלות נושאים של קואליציות?




היו"ר יצחק זיו:


תודה רבה. חברי הכנסת, אנחנו עוברים להצבעה על הצעת החוק. נא להצביע.



הצבעה מס' ‎16



בעד ההצעה להעביר את הצעת החוק לדיון מוקדם בוועדה - ‎16

בעד ההצעה להסיר מסדר-היום את הצעת החוק - ‎57

נמנעים - ‎5

ההצעה להסיר מסדר-היום את הצעת חוק-יסוד: הממשלה (הפרדת רשויות

ומשטר נשיאותי), נתקבלה.




היו"ר יצחק זיו:


‎16 בעד, ‎57 מתנגדים וחמישה נמנעים. לפיכך הצעת חוק-יסוד: הממשלה (הפרדת רשויות ומשטר נשיאותי) הוסרה מסדר-היום.